opleidingen en cursussen

Tips om feedback te geven als coach of manager:


Feedback geven aan collega’s, leerlingen of werknemers kan soms moeilijk zijn. Het is niet altijd prettig om kritisch te zijn over je teamleden, maar het hoort bij het managen van mensen. Feedback is een waardevolle vorm om verbetering op gang te brengen. Daarom weten de beste creatieve leiders hoe ze zowel lof als opbouwende kritiek moeten geven. De sleutel tot succes ligt in het ervoor zorgen dat jouw opmerkingen constructief en doelgericht zijn om verbeteringen toe te passen. We weten natuurlijk dat dit een moeilijke taak kan zijn wanneer de emoties hoog oplopen en je al het gevoel hebt dat je haar in brand staat! Daarom zijn hier enkele handige tips om op een gezonde manier feedback te geven en werknemers te motiveren om beter te worden.

coach of manager


1. Maak gebruik van een professionele toon


Het is je vast wel eens voorgekomen dat je een sterke emotionele reactie hebt op de fout van een ander. Hoewel het begrijpelijk is dat er boosheid ontstaat als de nalatigheid of het slechte oordeel van een teamlid de relatie met een klant heeft geschaad, lost je het probleem echter niet op door jouw kalmte te verliezen. Het is daarom van essentieel belang om je emoties te checken en te wachten tot je gekalmeerd bent voor je jouw feedback luidt. Je kunt immers niet verwachten dat andere mensen openstaan voor kritiek als je ze meteen in de verdediging schiet door ze de schuld te geven. Denk er ook aan om privé te feedback te gaan, in plaats van in het openbaar te tieren.

2. Focus op feiten, niet op gevoelens


Los het probleem op in plaats van te wanen in jouw frustraties. Bij probleemoplossend gedrag draait alles om constructief zijn. Bijvoorbeeld, als een copywriter onlangs een paar deadlines heeft gemist, in plaats van te ratelen, "Ik ben het zat dat je mijn deadlines breekt!" Wat dacht je van een opsomming van hoe het gedrag van deze persoon een negatieve invloed heeft op het team? Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Als je dat deel van je project uitstelt, heeft dat gevolgen voor iedereen, want hierdoor zijn we allemaal te laat om onze verplichtingen tegenover onze klanten na te komen." Ga vervolgens over op enkele specifieke suggesties om de persoon te helpen het probleem op te lossen.

3. Zorg voor tweerichtingsverkeer


Bij het ventileren van feedback is het net zo belangrijk dat je open staat voor jouw teamleden en hen de kans geeft om hun kant van het verhaal toe te lichten. Het komt namelijk vaak voor dat werknemers hun tekortkomingen toegeven en om hulp vragen, of legitieme verzachtende omstandigheden uitleggen waarvan je misschien niet op de hoogte was. Je kunt hierdoor zelfs vaststellen dat een probleem een symptoom is van een groter onderliggend probleem dat ook andere teamleden treft.

Wil je jouw kennis en ervaring bijschaven middels een opleiding die een brede basis legt voor jouw persoonlijke en professionele groei? Kijk dan eens bij de Post HBO opleidingen van Inzicht voor meer bewustwording op cognitief en emotioneel niveau.